Årsplan for Sørliveien barnehage SA 2025-26
En Nittedalsbarnehage med visjonen:
«Med skrubbsår på knærne og stjerner i øynene»
Årsplan 2025-26
Vedtatt av SU d. 20/8-25
Innhold
Trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. 4
Aldersdelt progresjon etter fagområder12
Lovverk og rammebetingelser
Barnehagens virksomhet er regulert av Barnehageloven og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehageloven sikrer barns rett til et trygt og utviklende tilbud, og rammeplanen gir føringer for hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Rammeplanen understreker viktigheten av å ivareta barns behov for omsorg, lek, læring og medvirkning, og den fungerer som et verktøy for å oppnå kvalitet og likeverd i alle norske barnehager. Det er også krav til pedagogisk bemanning og organisering, noe som legger grunnlaget for et godt og inkluderende fellesskap hvor alle barn kan oppleve mestring og trivsel.
Sørliveien Barnehage er et samvirkeforetak som har som formål å drive barnehage i Nittedal. Den skal sikre barna gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse med barnas hjem. Barnehagen skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, vedtekter, fastsatt budsjett og årsplan for barnehagens pedagogiske virksomhet. (vedtekter for drift av Sørliveien barnehage)
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering (Barnehageloven § 1 Formål).
Trygt og godt psykososialt barnehagemiljø
Et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø er en grunnleggende rettighet for alle barn i Sørliveien barnehage, slik det er fastslått i barnehageloven § 41. Barnehagen har derfor utarbeidet en egen plan for å sikre at miljøet er inkluderende, støttende og fritt for mobbing, utestengelse og krenkelser. Denne planen legger vekt på både forebygging, tidlig avdekking og systematisk oppfølging dersom uheldige hendelser skulle oppstå. Gjennom faglig bevissthet, gode rutiner og et sterkt engasjement fra hele personalet, arbeider vi målrettet for at alle barn skal oppleve trygghet, respekt og tilhørighet i barnehagehverdagen. Handlingsplanen beskriver konkrete tiltak for å styrke det psykososiale miljøet, og sikrer at barnas stemmer og opplevelser blir tatt på alvor. Foreldresamarbeid og åpenhet står sentralt i arbeidet, slik at barn og foresatte alltid har noen å henvende seg til dersom de opplever eller har mistanke om krenkelser. På denne måten bygger vi et felles ansvar for at alle barn får en barnehagetid preget av trivsel, trygghet og utvikling.
Pedagogisk plattform for barnehagen
En helhetlig tilnærming til læring og utvikling
Visjon og mål
Barnehagen skal være et trygt og stimulerende læringsmiljø som legger til rette for barns helhetlige utvikling, basert på lek, omsorg, medvirkning og utforskning. I tråd med Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, skal barnehagen være en arena for trivsel, læring og utvikling, der hvert barn får støtte til å bli seg selv og utforske sin verden.
I Sørliveien barnehage legger vi spesielt vekt på følgene områder:
Trygghet i Sørliveien barnehage
I Sørliveien barnehage får alle barn en egen tilknytningsperson som følger barnet tett den første tiden i barnehagen, etter tilvenningsperioden blir barnet gradvis kjent med de andre voksne og barn i barnehagen. Vi toner oss inn på barnets signaler og tilpasser lek og aktiviteter etter dette. Dette praktiserer vi ved å bruke trygghetssirkelen (Circle of Security, COS) aktivt i det daglige arbeidet vårt. COS gir de ansatte verktøy til å forstå og møte barnas behov for både utforskning og trygghet. Personalet jobber systematisk med å være "trygge baser" som barna kan vende tilbake til, samtidig som de støtter barna i å gå ut og utforske verden på egne premisser. Gjennom bevisst tilstedeværelse, varme og sensitivitet, hjelper vi barna med å regulere følelser, bygge tillit til voksne og utvikle positive relasjoner til både andre barn og voksne. Refleksjon og veiledning i personalgruppen sikrer at vi kontinuerlig videreutvikler vår praksis med trygghetssirkelen, slik at alle barn opplever å bli sett, forstått og møtt på sine behov.
Lek
I Sørliveien barnehage anses lek som selve hjertet i det pedagogiske arbeidet. Barna gis tid og rom til å fordype seg i fri og styrt lek, både inne og ute, slik at hver enkelt kan utforske sine interesser, prøve ut ideer og samarbeide med andre. De ansatte er aktive medspillere, som observerer, veileder og tilrettelegger lekeaktiviteter ut fra barnas initiativ og behov. Gjennom leken får barna mulighet til å øve på å ta initiativ, forhandle, løse konflikter og bygge vennskap. Barnehagen legger til rette for ulike typer lek – rollelek, konstruksjonslek, bevegelseslek og naturlek – som støtter barnas språklige, sosiale og motoriske utvikling. Ved å anerkjenne barnas fantasi og skaperglede, skapes et inkluderende miljø hvor alle føler seg sett og verdsatt i samspill med andre.
Omsorg
Omsorg står sentralt i alt arbeidet vårt, og gjennomsyrer både hverdagsrutiner og samspill med barna. De ansatte legger vekt på å møte hvert barn med varme, anerkjennelse og tilstedeværelse, slik at barna opplever trygghet og blir sett for den de er. Vi arbeider aktivt med å støtte barna i emosjonelle situasjoner, veilede dem gjennom utfordringer og gi dem rom for å uttrykke egne følelser. Ved å etablere faste rutiner og forutsigbarhet, skapes et miljø der barna lett kan bygge tillit til voksne og andre barn. I tillegg samarbeider vi tett med foreldre for å sikre at omsorgspraksisen er tilpasset barnets individuelle behov, slik at alle barn får mulighet til å vokse og utvikle seg i et inkluderende og støttende fellesskap.
Sosial kompetanse
Kontinuerlig arbeid med sosial kompetanse er viktig i Sørliveien barnehages pedagogiske arbeid. Gjennom hverdagens samspill og organiserte aktiviteter gis barna mulighet til å øve på å ta hensyn, samarbeide, dele, og vise empati overfor hverandre. Personalet følger barna tett og støtter dem i å løse konflikter, uttrykke følelser og bygge positive relasjoner, både i små og større grupper. Ved å fremme dialog, anerkjenne ulikheter og oppmuntre til inkludering, lærer barna verdien av fellesskap og respekt for hverandre. Barnehagen bruker fortellinger, lek og samtaler som verktøy for å bevisstgjøre barna på sosiale ferdigheter, samt gir dem mulighet til å utforske vennskap og gruppefølelse i trygge omgivelser. Gjennom systematisk refleksjon i personalgruppen og tett samarbeid med foreldrene videreutvikles praksisen kontinuerlig, slik at alle barn får støtte i sin sosiale utvikling og opplever å være verdifulle deltakere i fellesskapet.
Læring og utvikling
Læring og utvikling har en sentral plass i Sørliveien barnehages hverdag. Vi ser på barns læring som en helhetlig prosess der omsorg, lek og utforskning går hånd i hånd. Gjennom varierte aktiviteter og prosjekter får barna mulighet til å undre seg, prøve ut nye ting og tilegne seg ny kunnskap på egne premisser. Personalet legger til rette for et stimulerende læringsmiljø hvor barna opplever mestring og glede ved å delta i alt fra kreative aktiviteter og naturutforskning til musikk, bevegelse og språklek. Vi vektlegger å ta utgangspunkt i barnas interesser og nysgjerrighet, og gir dem rom til å stille spørsmål, samarbeide og finne løsninger sammen. Dokumentasjon av barnas prosesser og refleksjon rundt egen praksis er også viktige verktøy for å sikre at vi kontinuerlig utvikler oss og møter barnas behov på best mulig måte. Slik legger vi grunnlaget for livslang læring og en positiv utvikling for hvert enkelt barn.
Fellesskap
I Sørliveien barnehage legger vi stor vekt på å bygge et inkluderende og trygt fellesskap hvor alle barn føler seg som en verdifull del av gruppen. Gjennom felles samlingsstunder (delt i små- og storebarn), felles måltider og samarbeid i ulike aktiviteter får barna oppleve gleden ved å være sammen og støtte hverandre. Vi oppmuntrer til å hjelpe, lytte og vise omsorg for hverandre, og voksne er bevisste rollemodeller som gir rom for alles stemmer. Det å feire hverandres ulikheter og styrker bidrar til at barna lærer respekt og omtanke for hverandre, samtidig som de utvikler vennskap på tvers av alder og interesser. Slik knyttes bånd som gir barna en følelse av tilhørighet og trygghet i hverdagen.
Barnegruppen
Barnehagen består av en samlet gruppe på 28 barn i alderen 1 til 6 år. Dette gir mulighet for et dynamisk og inkluderende læringsmiljø hvor yngre og eldre barn kan samhandle, lære av hverandre og utvikle sosial kompetanse. Som rammeplanen understreker, skal barnehagen tilrettelegge for mangfold, og barn skal få erfare et inkluderende fellesskap basert på respekt og likeverd. Gjennom store deler av dagen er barna delt inn i små- og storebarns grupper, småbarn: 1-3 år, storebarn: 3-6 år, vi jobber likevel for å skape et samhold mellom alle barn uavhengig av alder, derfor er vi felles under måltider og utetid.
BARNEHAGENS |
DAGSRYTME |
07.00 |
Barnehagen åpner, frokost 07.00-08.00 |
08.00-09.30 |
Lek inne |
09.30-10.30 |
Aldersinndelte grupper, lek ute eller inne |
10.30-11.00 |
samlingsstund |
11.00 |
lunsj |
11.30-14.30 |
Utelek. Soving for de minste |
14.30 |
Brød og frukt måltid |
15.00-17-00 |
Lek og hentetid. Foreldre må være i barnehagen senest 16.45 for henting |
Pedagogiske prinsipper
Pedagogikken i barnehagen bygger på følgende prinsipper:
- Omsorg som grunnlag: Varme, trygghet og nærhet er avgjørende for barnas trivsel og utvikling. I tråd med rammeplanen skal barnehagen fremme barns helse og livsmestring, og omsorg skal prege alle situasjoner.
- Tilpasset læring: Hvert barn er unikt, og aktiviteter tilpasses deres alder, behov og utviklingsnivå. Rammeplanen påpeker viktigheten av å styrke barnets individuelle forutsetninger og rett til medvirkning.
- Lek som læring: Lek er barnas viktigste læringsverktøy. Gjennom lek utforsker de verden, utvikler ferdigheter og bygger sosiale relasjoner. Barnehagen skal, i henhold til rammeplanen, legge til rette for varierte og stimulerende leke- og læringsmiljøer.
- Medvirkning: Barnas stemme skal bli hørt. De skal få mulighet til å påvirke sin hverdag og delta i valg som angår dem. Rammeplanen understreker at barns rett til medvirkning er grunnleggende.
- Relasjonsbygging: Trygge og gode relasjoner mellom barn og voksne er grunnlaget for all utvikling og læring. Rammeplanen fremhever betydningen av å bygge gode relasjoner preget av respekt og omsorg.
Foreldresamarbeid
Foreldrene er viktige samarbeidspartnere i barnas utvikling. Plattformen inkluderer:
- Foreldremøte på høsten for å dele informasjon og motta tilbakemeldinger.
- Individuelle samtaler om hvert barns fremgang og behov.
- Involvering i aktiviteter som turer, temadager og høytider. Rammeplanen fremhever viktigheten av samarbeid med hjemmet for å styrke barnets utvikling.
- Barnehagen har et foreldrestyre og et samarbeidsutvalg, som velges på årsmøtet i mars.
- Barnehagen bruker Kidplan som kommunikasjonsplattform med foreldrene.
- Styrer sender mail med oppdatering om uken og annen informasjon til foreldrene hver fredag.
Evaluering og utvikling
For å sikre kvalitet og forbedring:
- Gjennomføring av jevnlige observasjoner og evalueringer av barnas trivsel og utvikling.
- Planlegging av videreutdanning for personalet for å holde seg oppdatert på beste praksis.
- Tilpasning av pedagogiske mål og metoder basert på barnas behov og foreldrenes tilbakemeldinger.
- Personalet har månedlige møter, der den pedagogiske utviklingen står i fokus.
Progresjon
Tilrettelegging for læring, lek og utvikling basert på rammeplanens 7 fagområder
I barnehagealderen, fra 1 til 6 år, legges grunnlaget for barns helhetlige utvikling og læring. Rammeplanens 7 fagområder gir en solid basis for å strukturere aktiviteter og erfaringer som fremmer barnas vekst og trivsel. Denne planen følger fagområdene og tilrettelegger for en progresjon tilpasset barn i ulike aldersgrupper, samtidig som den gir rom for individuelle forskjeller.
Hovedmål
Progresjonsplanen har som mål å:
- Fremme barns helhetlige utvikling gjennom aktiviteter knyttet til fagområdene.
- Støtte barns selvstendighet, nysgjerrighet og evne til å uttrykke seg.
- Skape trygge rammer for lek, læring og sosialt samspill.
Progresjon for foreldre
- Alle foreldre kan stille spørsmål og komme med forslag til årsplanen.
- På foreldremøtet om høsten, reflekterer vi sammen over satsningsområdet/temaet dette året. Vi bruker kafedialog slik at alle føler seg trygge til å si noe. Dette er progresjon – skaper nettverk som er viktig opp igjennom oppveksten til barna, blir kjent med andre (Nittedal er et innflyttingsområde) og blir trygge på å diskutere barneoppdragelse.
Foreldrene har en egen facebookside (Sørliveien barnehage, lukket gruppe) hvor de reflekterer over og kommer med innspill til SU møter – forplikter til å følge med i barnehverdagene.
- Barnehagen legger ut bilder av aktiviteter på Instagram jevnlig (soerliba- lukket gruppe for foreldre og ansatte)
- I foreldresamtalene setter vi sammen opp et nytt mål for barnet. Dette gjøres i samarbeid mellom hjem og barnehage. Vi snakker ofte sammen og hører hvordan det går.
Progresjon for ansatte
- På personalmøter og planleggingsdager jobber vi med faglig utvikling. Vi reflekterer sammen over hvordan vi kan overføre denne kunnskapen i jobben med barna i hverdagen.
- Alle får samme faglige innputt. Dette er progresjon – alle blir tryggere og mer bevisste i sin rolle.
Satsingsområde 2025-26
Dette barnehageåret har barnehagen valgt å ha månedsplaner og månedsmål som satsingsområde. Hver måned har eget mål og eget fagområde fra rammeplanen i fokus. Vi vil jobbe med månedens mål på samlinger og i aldersinndelte grupper. Aktivitetene knyttet opp mot månedens mål tilpasses alder og modenhet og skal tilrettelegges for en viss progresjon gjennom barnehagetiden.
Turer
Vi har valgt å innføre en fast turdag hver uke fordi vi ser hvor viktig det er for barna å få utforske nærmiljøet og naturen på egne premisser. Ved å dele barna i småbarnsgruppe og storbarnsgruppe på tur, kan vi tilpasse opplevelsene etter alder, interesser og ferdighetsnivå, slik at alle får mestringsfølelse og glede av å være ute. For å gjøre det trygt og tilgjengelig for de yngste, har barnehagen investert i en egen «barnebuss». Dette gjør at også de minste får mulighet til å komme seg utenfor porten, oppdage nye steder og bygge fellesskap på tur. Gjennom ukentlige turer ønsker vi å legge til rette for nysgjerrighet, fysisk aktivitet og sosialt samspill på tvers av alder – samtidig som vi skaper minner og gode naturopplevelser sammen.
Aldersdelt progresjon etter fagområder
AUGUST 2025
Tema for August: Tilknytning, omsorg og hverdagsrutiner
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
I august fokuserer vi spesielt på kapittel fra rammeplanens «formål og innhold»: Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg.
Rammeplanen for barnehager (2017): Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Barnehagen skal gi barna mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre. I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring. Personalet skal arbeide for et miljø som ikke bare gjør barna til mottakere av omsorg, men som også verdsetter barnas egne omsorgshandlinger.
Mål: Barna får en god og trygg tilvenning i barnehagen
Innhold og arbeidsmåter: Alle nye barn får en fast tilknytningsperson. De ansatte toner seg inn på barnas behov. Vi tilpasser dagene i forhold til mat og søvn for de yngste barna. Vi gir tid og rom for at «gamle» og nye barn får gode relasjoner. De ansatte legger vekt på å være til stede i leken sammen med barna, så alle kan bli trygge på hverandre. Vi har samlingsstund for småbarn og store barn hver dag, i samlingene bruker vi tid på aktiviteter så som bli kjent sanger og leker. Vi er en liten barnehage og alle barn og voksne blir godt kjent og kan navnet til hverandre. De ansatte bruker god tid på å lære bort hverdagsrutiner til barna.
Vi har oppstartsamtaler med foreldrene, målet med denne samtalen er å bli godt kjent med barnet og familien til barnet.
august 2025
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
31 |
|
|
|
|
|||
32 |
|||||||
33 |
|||||||
34 |
|||||||
35 |
25
|
|
SEPTEMBER 2025
Tema for september: Matematisk erfaring
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
Antall, rom og form
Rammeplanen for barnehager (2017):
Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing.
Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling. Det handler også om å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger.
Mål: Begynnende erfaring med kjennskap til matematikk
Innhold og arbeidsmåter:
I løpet av september vil barna bli invitert til å utforske matematikk gjennom lek, eksperimentering og samtaler. Vi tilrettelegger for varierte aktiviteter som gir barna mulighet til å sammenligne størrelser, telle gjenstander, sortere etter ulike egenskaper og undersøke former og mønstre i både inne- og utemiljøet. Gjennom praktiske erfaringer – som å bygge med klosser, lage tårn, tegne figurer og leke med vann og sand – får barna prøve ut matematiske begreper og utvikle en begynnende forståelse for antall, rom og form. De voksne støtter barnas undring ved å stille åpne spørsmål, oppmuntre til refleksjon og veilede i problemløsing. Slik legger vi grunnlaget for at barna skal oppleve mestring og glede ved å utforske matematikk i hverdagen.
september 2025
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
36 |
Planleggingsdag |
Planleggingsdag |
|||||
37 |
|||||||
38 Brannvernuke |
Fotografen kommer |
||||||
39 |
|||||||
40 |
|
|
|
|
|
OKTOBER 2025
Tema for oktober: Forut
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
Nærmiljø og samfunn
Rammeplanen for barnehager (2017):
Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.
Mål: Lære om samfunnsansvar og viktigheten av å hjelpe andre
Innhold og arbeidsmåter:
Under arbeidet med temaet Forut vil barnehagen legge til rette for samtaler, fortellinger og lek som fremmer empati og forståelse for ulike livssituasjoner. Barna inviteres til å delta i prosjekter hvor de lærer om hvordan mennesker lever i andre deler av verden, og hvordan små handlinger kan bidra til å gjøre hverdagen lettere for andre. Gjennom kreative aktiviteter, rollelek og felles diskusjoner får barna anledning til å reflektere over hva det betyr å være en god venn, vise omtanke og ta ansvar i sitt nærmiljø. Målet er at barna skal oppleve fellesskap, utvikle medfølelse og bli bevisste på at de kan utgjøre en positiv forskjell i andres liv.
Oktober 2025
UKE/DAG |
MANDAG
|
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
40
|
|
|
|||||
41
|
|||||||
42
|
Foreldremøte kl 18.00 |
||||||
43
|
FN dagen |
Dugnad kl 10.00 |
|||||
44
|
|
|
NOVEMBER 2025
Tema for november: Følelser
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
Kommunikasjon, språk og tekst
Rammeplanen for barnehager (2017):
I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
Mål: Barna bruker språket til å uttrykke sine følelser, tanker, meninger og erfaringer
Innhold og arbeidsmåter:
Gjennom måneden vil vi ha samlingsstunder der barna inviteres til å dele opplevelser og tanker i trygge omgivelser. Vi bruker bøker og fortellinger som tar opp ulike følelser, og samtaler sammen om hvordan karakterene har det, hva som skjer i kroppen når man er glad, spent eller lei seg, og hvordan man kan hjelpe hverandre. I leken legger vi til rette for rollelek og dramatisering hvor barna kan utforske og uttrykke følelser gjennom ord, mimikk og kroppsspråk. Personalet er bevisste på å sette ord på følelser både i felles aktiviteter og i hverdagsøyeblikk, og støtter barna i å uttrykke egne behov og meninger. Ved å bruke rim, sanger og samtaler hjelper vi barna til å bli trygge på egne følelser og får erfaring med å lytte til andres opplevelser.
November 2025
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
44 |
|
|
|
|
|
||
45 |
Foreldrefrokost |
||||||
46 Foreldresamtaler |
|||||||
47 Foreldresamtaler |
|||||||
48 Foreldresamtaler |
DESEMBER 2025
Tema for desember: Jul
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
Religion, etikk og filosofi.
Kunst, kultur og kreativitet
Rammeplanen for barnehager (2017):
Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna får kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon og blir kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen
Mål: Få kjennskap til tradisjoner og oppleve felleskap gjennom felles aktiviteter. Skape tilhørighet og forståelse for andre.
Innhold og arbeidsmåter:
I desember legger vi til rette for at barna får møte ulike juletradisjoner gjennom fortellinger, sang, skapende aktiviteter og felles samlinger. Barna deltar i å pynte barnehagen, lage julegaver. Vi snakker om verdier som omtanke, vennskap og inkludering, og legger vekt på å møte andres tradisjoner med nysgjerrighet og respekt. Gjennom felles opplevelser og kreative prosesser styrker vi fellesskapet og gir alle barn mulighet til å kjenne på tilhørighet, glede og forståelse for mangfoldet i gruppa. Barnehagen arrangerer barnas julebord, nissefest og lysfest.
Desember 2025
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
49 |
|||||||
50 |
Lysfest kl 16-18 |
Barnas julebord |
|||||
51 |
Nissefest |
||||||
52 |
Juleferie |
Juleferie |
Juleferie |
|
|||
53 |
Juleferie |
Juleferie |
Juleferie |
|
|
|
|
JANUAR 2026
Tema for januar: Vinter
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
Natur, miljø og teknologi. Kropp, bevegelse, mat og helse
Rammeplanen for barnehager (2017):
Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Mål: Barna skal få erfaring med kroppslig lek og oppleve vinterfenomener gjennom sansing og lek.
Innhold og arbeidsmåter:
Vi legger opp til varierte aktiviteter utendørs som gir barna mulighet til å utforske snø, is og kulde med hele kroppen. Barna inviteres til å lage snøfigurer, prøver å skli på glatt underlag, og opplever forvandlingen av vann til is gjennom eksperimenter. Vi tar med forstørrelsesglass for å studere snøkrystaller og snakker om hvordan ulike materialer oppfører seg i kulde. I tillegg bruker barna ulike redskaper som spader, bøtter og former for å erfare hvordan teknologi og verktøy kan gjøre vinterleken enda morsommere. Gode måltider og fokus på varme klær inngår som en naturlig del av hverdagen, slik at barna lærer om viktigheten av mat og helse i vintermånedene.
Januar 2026
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
1 |
|
|
|
Juleferie |
Planleggingsdag |
||
2 |
|||||||
3 |
|||||||
4 |
|||||||
5 |
|
FEBRUAR 2026
Tema for februar: Vinter og karneval
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
Natur, miljø og teknologi. Kunst, kultur og kreativitet.
Rammeplanen for barnehager (2017):
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Mål: Barn får oppleve undring og glede av vinteren. Fantasi, forventning og fellesskap i forbindelse med karneval.
Innhold og arbeidsmåter:
Vi lager tid og rom for at barna for være ute og opplever vinteren. Vi aker, bygger med snø, lager islykter, smelter snø. De eldste får prøve seg på ski og snowboard. Barn og voksne undrer seg sammen rundt vinterens fenomener, så som frysing og smelting og årstidens variasjoner.
Vi har et felles tema for karnevalet. Dette gjør vi for å unngå kjøpepress av eventuelle kostymer. Tema kommer senere. Barn og ansatte lager kulisser og rekvisitter i ukene før karnevalet. Dette bygger opp forventningsglede til festen. D. 6. februar markerer vi samenes nasjonaldag.
Februar 2026
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Foreldrefrokost Kl. 07.30-09.00 Samenes nasjonaldag |
||||||
7 |
Karneval |
||||||
8 |
|||||||
9 |
|
MARS 2026
Tema for mars: Påske og mangfold
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
Etikk, religion og filosofi. Kunst, kultur og kreativitet.
Rammeplanen for barnehager (2017):
Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett.
Mål: Gi barna kjennskap til forskjellige tradisjoner og høytider. Fremme et inkluderende fellesskap.
Innhold og arbeidsmåter:
De eldste barna er på påskevandring i Rotnes kirke. På aldersinndelte grupper har barna forskjellige kreative prosjekter knyttet opp mot påske. Vi dekker langbord og lager en koselig påskelunsj for ansatte og barn siste dagen før påskeferie. På samlinger synger og dramatiserer vi forskjellige påskesanger f. eks «en liten kylling i egget lå».
For å fremme mangfold og et inkluderende fellesskap vil barnehagen utforske ulike tradisjoner og høytider sammen med barna. Vi inviterer foresatte til å dele historier, matretter, sanger eller symboler fra sine kulturer, slik at barna får oppleve mangfoldet i barnegruppen gjennom felles opplevelser. Barna får delta i temabaserte samlinger, hvor det legges vekt på verdien av ulike feiringer og betydningen av respekt og nysgjerrighet for hverandres bakgrunner. Gjennom lek, fortellinger, kreative aktiviteter og dialog styrkes forståelsen for at alle har med seg noe unikt inn i fellesskapet, og at forskjeller gir rom for læring, vennskap og felles glede.
Mars 2026
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
10 |
|||||||
11 |
|||||||
12 |
Markere Id |
||||||
13 |
Påskelunsj |
|
|||||
14 |
Påskeferie |
Påskeferie |
|
|
|
|
|
APRIL 2026
Tema for april: Naturen våkner og rim, regler, sanger og litteratur
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
Natur, miljø og teknologi. Kommunikasjon, språk og tekst.
Rammeplanen for barnehager (2017):
Personalet skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring.
I barnehagen skal barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur. Personalet skal invitere til utforsking av både muntlige språk og skriftspråk.
Mål: Barna får glede av å oppleve, leke og være i naturen.
Barna får oppleve glede og samhold ved å leke med språket.
Innhold og arbeidsmåter:Alle barn har en turdag i uken. Der går vi ofte til froskedammen, fotballbanen, togstasjonen, Sørli og skogen ved Tajet. I vårmånedene følger vi utviklingen fra rumpetroll til frosk. Ute i barnehagen utforsker vi forskjellige insekter med forstørrelsesglass mm. Vi følger med på forskjellige vårtegn når det spirer og gror. Barnehagen har to minidrivhus, der vi sår forskjellige grønnsaker og følger med på at det vokser.
Barna får erfaring med rim, regler, sanger og litteratur på samlinger. Vi formidler eventyr med konkreter. I hverdagssituasjoner leker og tuller barn og ansatte sammen med språket. Barnehagen har et stort repertoar av sanger og gjentakelse er en stor del av læringen.
April 2026
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
14 |
|
|
Påskeferie |
Påskeferie |
Påskeferie |
||
15 |
Påskeferie |
Planleggingsdag |
|||||
16 Foreldresamtaler |
|||||||
17 Foreldresamtaler |
Dugnad kl 10.00 |
|
|||||
18 Foreldresamtaler |
|
|
|
MAI 2026
Tema for mai: Landet vårt og 17. mai
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
Nærmiljø og samfunn.
Rammeplanen for barnehager (2017):
Barnas medvirkning i barnehagens hverdagsliv legger grunnlaget for videre innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn. Gjennom utforsking, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden.
Mål: Barna skal bli kjent med landet vi lever i.
Innhold og arbeidsmåter:
Gjennom måneden vil vi utforske hva det vil si å bo i Norge ved å se nærmere på landets tradisjoner, symboler og nasjonaldag. Vi samtaler med barna om det norske flagget, nasjonalsangen og hvorfor vi feirer 17. mai, og vi inviterer barna til å delta i forberedelser til feiringen, som å lage flagg, synge sanger og gå i små tog på barnehagens område. Gjennom turer i nærmiljøet vil barna oppdage kjente steder i sitt eget lokalsamfunn og knytte dette til hvordan folk lever sammen og samarbeider. Vi bruker bilder, fortellinger og samtaler for å utvide barnas forståelse av Norge som land, og vektlegger barns medvirkning ved at de selv får dele tanker og opplevelser knyttet til temaet.
Mai 2026
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
18 |
|
|
|
|
Fri |
||
19 |
|||||||
20 |
17. mai fest |
Kristi himmelfartsdag |
Barnehagen er stengt!
|
||||
21 |
|
||||||
22 |
2. pinsedag |
JUNI 2026
Tema for juni: Sommer og vannlek
Barnehagen jobber kontinuerlig med alle fagområder fra rammeplan, men fokuserer i denne måneden spesielt på følgende:
Natur, miljø og teknologi. Kropp, bevegelse, mat og helse.
Rammeplanen for barnehager (2017):
Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger.
Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Mål: Barna opplever glede ved utelek og lek med vann
Innhold og arbeidsmåter:
Vi bruker årstiden til å være ute så mye som mulig. Barna får leke med vannbane, spreder og balje. De ansatte legger til rette for å flytte ulike aktiviteter ut, så som, tegning, flette armbånd, lese bøker mm. De største barna øver på hoppetau, stylter og hopper paradis. De yngste øver seg på å sykle. Alle barn får leke i hengekøyer. Vi tegner med kritt på bakken og vi har ofte såpebobler og musikk ute. Barna danser og beveger seg sammen.
Juni 2026
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
23 |
|||||||
24 |
|||||||
25 |
Planleggingsdag |
Sommerfest kl 16-18 |
|||||
26 |
|||||||
27 |
|
|
|
|
JULI 2026
Tema for juli: Sommer og ferietid
Mål: Gi barna gode dager før og etter ferie
Innhold og arbeidsmåter:
Det er færre barn i barnehagen, de ansatte har god tid til å legge til rette for gode opplevelser og aktiviteter, som tilpasses til de barna som er i barnehagen.
Juli 2026
UKE/DAG |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
LØRDAG |
SØNDAG |
27 |
|
|
|||||
28 Sommerstengt |
|||||||
29 Sommerstengt |
|||||||
30 Sommerstengt |
|
||||||
31 |
|
|
|